Grywalizacja

Grywalizacja

Grywalizacja jak sama nazwa wskazuje pojęcie związane z grami komputerowymi. Jak wiadomo wszem i wobec każdy użytkownik komputera miał styczność z grami komputerowymi.

I z tego właśnie środowiska wywodzi się to pojęcie. Więcej idea bazuje właśnie na mechanice wykorzystywanej w grach komputerowych do urozmaicenia rozgrywki została zaadoptowana w innych dziedzinach.

Ale poco mieszać gry z innymi aspektami życia? => A to jest dość proste, by zwiększyć zaangażowanie jednostki w odniesieniu do dziedziny implementującej grywalizację.

Przy implementacji grywalizacji należy pamiętać o kilku jej składowych elementach:

  • Ranking – pozwala porównywać się z innymi uczestnikami „zabawy”, ludzie uwielbiają współzawodniczyć a to jest jeden z wyznaczników pozycji względem innych osób,
  • Wirtualna waluta – gromadzenie hajsu jest ważne, pozwala zaszyć w produkt element ekonomiczny, hajs można zdobywać poprzez aktywne uczestnictwo lub poprostu wydając realne pieniądze $,
  • Punkty – najprostrzy z możliwych wyznaczników pozycji uczestnika, pozwala w prosty sposób porównać się względem innych osób,
  • Osiągnięcia – ważny element grywalizacji, pozwala na gromadzenie trofeów w swoich zbiorach, powoduje to wzbudzanie porządania z właszcza w przypadku żadkich i trudnych w osiągnięciu trofeów, pozwala także na odpowiednie kierowanie użytkownika, wykorzystywane np. przy nauce użytkowania systemu,
  • Wyzwania – systematyczne wyzwania pozwalają na zbieranie osiągnięć, ale także podtrzymują zaangarzowanie,
  • Poziomy – pozwalają na zmianę balansu grywalizacji w systemie, im wyższy poziom tym mechanika grywalizacji może zachowywać się inaczej.

 

Oczywiście nie są to wszystkie elementy grywalizacji, można je wykorzystywać, alenie trzeba, można dodać inne, ale warto implementować grywalizacje w systemach,w których jest taka możliwość.

Można sobie nie zdawać sprawy z tego gdzie tak naprawdę jest wykorzystywa na mechanika gier. Dobrym przykładem jest szeroko pojęta edukacja. Gdzie zaszycie mechanizmów przyciągających w proces nauczania daje wymierne skutki dla osób uczestniczących w tym procederze. W końcu można rywalizować, zdobywać nagrody, i inne profity, dobrze się bawić i przy tym edukować.

Zachęcam do zgłębienie szerzej tematu, mogę polecić książki:


GRYWALIZACJA. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych. Paweł Tkaczyk.

GRYWALIZACJA. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych.

Paweł Tkaczyk.

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych. Gabe Zichermann, Christopher Cunningham.

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych.

Gabe Zichermann, Christopher Cunningham.

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych. Gabe Zichermann, Christopher Cunningham.

Ograć nawyki. Jak zastosować mechanizmy gier w procesie zmiany osobistej.

Jadwiga Korzeniewska.

 

 

Jest to post przygotowany na potrzeby konkursu „Daj Się Poznać 2017” organizowanym przez Macieja Aniserowicza.